Test Footer

30 July 2011

Guru dan Kreativiti

Kreativiti dan inovasi selalu diwar-warkan oleh kerajaan dalam segenap aspek. KIK dan inovasi dinobatkan sebagai satu cara penyelesaian pengurusan peringkat organisasi malah boleh dilanjutkan sehingga ke peringkat yang lebih luas.


Sebagai seorang guru, anda seharusnya selalu berinovasi dan kreatif untuk klien anda (murid-murid). Sekarang ni nazir sedang observe bakal guru-guru cemerlang dan salah satu aspek yang dinilai adalah inovasi, kreativiti dan penulisan. Seseorang guru seharusnya mengetahui banyak perkara tentang penghasilan media dan jangan hanya pandang komputer sahaja sebagai media utama anda. Seseorang guru harus kreatif dalam menarik minat pelajarnya. Selalu guna LCD/laptop pun, pelajar jemu jugak tengok apalagi kalau masih format yang sama (Powerpoint) sudah tentunya tiada apa yang menariknya. Guru-guru yang kreatif akan guna apa sahaja yang ada, tak semestinya dibeli. Biji saga, lidi, batu-batu kecil boleh dijadikan pembilang, botol mineral dijadikan terrarium, potongan akhbar + belon dijadikan topeng, setoking sebelah (basuh dulu) dijadikan puppet dan macam-macam lagi. Terkini sedikit, rajin cari bahan dalam internet - Google, Youtube, Scholar, panoramio dll.

Bagaimana nak hasilkan media yang berkesan???

Mudah je..banyak model yang boleh digunakan untuk penghasilan bahan seperti ASSURE, ADDIE dll.Latih diri menggunakan model ni. Kebanyakan model penghasilan media terutama yang berasaskan kepada bilik darjah bersandarkan kepada 6 bidang:  
  1. Menentukan keperluan pelajar
  2. Menentukan matlamat dan objektif
  3. Membina prosedur penilaian
  4. Mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian
  5. Mencuba sistem pengajaran
  6. Menilai keseluruhan sistem
    Maknanya, segala media yang nak dihasilkan perlu memikirkan bagaimana pelajar anda (Dah diterangkan dalam kuliah- Psikologi trait/gaya pembelajaran/l.belakang dll). Jangan lupa objektif pnp dan seterusnya.. Dalam pembinaan media, terdapat 3 kaedah:
    1. Buat sendiri
    2. Ubahsuai media sedia ada
    3. Beli
    Semua perkara di atas ada prosedur masing-masing (telah dikuliahkan) Jadi terpulang pada guru bagaimana membentuk media pnpnya.

    OK. Bagi pelajar H2 dan H3 PISMP, dah siap bahan 3D anda? Saya harapkan semua kumpulan perlu bertanggungjawab menyiapkannya. 2 kumpulan telah siap dan letakkannya di dalam display cabinet. Semua pelajar boleh tengok dan nilai. Nampak cantik dan kreatif. Kalau ada masa, saya akan postkan dalam blog ni. Cepat hantar supaya media anda juga tersiarrr..

    Selamat Maju Jaya.

    0 comments:

    Post a Comment

     

    Pengunjung Blog

    Flag Counter

    Ahli Blog

    Apps Pembelajaran

    TRAFIK