Pendekatan induktif melibatkan aktiviti mengumpul
dan mentafsir maklumat-maklumat, kemudian membuat generalisasi atau
kesimpulannya.
Dalam penggunaan kaedah ini,guru akan memulakan
pengajarannya dengan menberikan beberapa contoh yanh khusus tetapi
mengandungi satu prinsip yang sama.berdasarkan kepada contoh-contoh yang
diberikan,murid-murid dibimbing memikir,mengkaji,mengenalpasti dan
mentafsir maklumat yang terkandung dalam contoh-contoh khusus
itu,kemudian membuat generalisasi atau kesimpulan yang berkenaan.
Di
dalam sesuatu situasi pelajaran yang menggunakan pendekatan
induktif,guru boleh mengemukakan beberapa contoh yang khusus,diikuti
dengan aktiviti soal jawab untuk membimbing murid-muridnya
memerhati,mengkaji,mengenal pasti prinsip atau fakta penting yang
terkandung dalam setiap contoh itu.Semasa menjalankan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran,guru tidak digalakkan memberi sebarang
penerangan atau menghuraikan kesimpulan itu.Guru hanya membimbing
murid,melalui aktiviti soal jawab ,mentafsir dan membuat kesimpulan
daripada contoh –contoh khusus yang dikemukakan.
Kaedah
induktif merupakan salah satu kaedah mengajar yang sesuai digunakan
dalam pengajaran berbagai-bagai mata pelajaran,khususnya Matematik,Sains
dan Bahasa.kaedah inkuiri-penemuan yang banyak diamalkan apabila
mengajar Sains sebagai aktiviti pelajarannya,adalah berlandaskan kepada
pendekatan induktif.
Jenis-Jenis Pendekatan Induktif :
Pendekatan induktif mempunyai pelbagai kaedah pengajaran yang digunakan untuk mengajar pelbagai jenis mata pelajaran contohnya :
Membentuk satu generalisasi daripada contoh-contoh tertentu misalnya mencari segitiga yang sama dari pelbagai jenis segitiga.
Membentuk
satu prinsip daripada ujikaji tertentu. Misalnya mendapat prinsip
gravity daripada ujikaji benda-benda yang dijatuhkan dari atas ke bawah.
Membentuk
satu hokum daripada pernyataan-pernyataan tertentu. Misalnya mendapat
hukum tatabahasa daripada analisis terhadap struktur ayat atau bahasa.
Membentuk
satu teorem daripada aktiviti-aktiviti induktif. Misalnya mencari hasil
tambah sudut-sudut dalam pelbagai jjenis segitiga untuk mendapat teorem
sudut segitiga.
Mendapat teori daripada satu urutan pemikiran. Contohnya memerhati tingkah laku manusia untuk mendapat satu teori pembelajaran.
Prinsip=prinsip Pendekatan Induktif.
Untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti induktif dengan berkesan,guru perlulah memahami dan mematuhi prinsip-prinsip penggunaan strategi pengajaran induktif yang dihuraikan berikut iaitu
Sebelum memulakan aktiviti p&p guru harus menyediakan contoh-contoh yang sesuai iaitu yang boleh membantu murid membuat rumusan. Di samping itu soalan juga harus disediakan supaya murid mendapat kesimpulan yang berkenaan
Guru tidak harus memberi penerangan dan menghurikan isi pelajaran yang berkaitan dengan kesimpulan. Murid harus dibimbing melalui aktiviti soal jawab.Jenis contoh yang khusus harus dipelbagaikan tetapi mempunyai cirri yang sama serta mudah untuk murid mengenalpastinya.
Selepas contoh dikemukakan , murid digalakkan memberi contoh lain yang serupa.Guru tidak harus mengemukakan contoh sekaligus tetapi mempersembahkan satu persatu supaya dapat menarik minat murid dan membolehkan mereka mengenalpasti cirri pada contoh itu dengan lebih mudah.Alat bantu mengajar harus disediakan untuk membantu murid membuat kesimpulan.Melibatkan penggunaan deria murid seperti penglihatan dan pendengaran.
Prinsip=prinsip Pendekatan Induktif.
Untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti induktif dengan berkesan,guru perlulah memahami dan mematuhi prinsip-prinsip penggunaan strategi pengajaran induktif yang dihuraikan berikut iaitu
Sebelum memulakan aktiviti p&p guru harus menyediakan contoh-contoh yang sesuai iaitu yang boleh membantu murid membuat rumusan. Di samping itu soalan juga harus disediakan supaya murid mendapat kesimpulan yang berkenaan
Guru tidak harus memberi penerangan dan menghurikan isi pelajaran yang berkaitan dengan kesimpulan. Murid harus dibimbing melalui aktiviti soal jawab.Jenis contoh yang khusus harus dipelbagaikan tetapi mempunyai cirri yang sama serta mudah untuk murid mengenalpastinya.
Selepas contoh dikemukakan , murid digalakkan memberi contoh lain yang serupa.Guru tidak harus mengemukakan contoh sekaligus tetapi mempersembahkan satu persatu supaya dapat menarik minat murid dan membolehkan mereka mengenalpasti cirri pada contoh itu dengan lebih mudah.Alat bantu mengajar harus disediakan untuk membantu murid membuat kesimpulan.Melibatkan penggunaan deria murid seperti penglihatan dan pendengaran.
Boleh buat ciri² penaakulan induktif kh?
ReplyDelete