Model
Gaya Pembelajaran oleh Dunn dan Dunn menyatakan gaya pembelajaran seseorang pelajar
bergantung kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima stimulus
yang ditunjukkan dalam Jadual
1.2.1 di bawah.
Model Gaya
Pembelajaran Dunn dan Dunn
Stimulus
|
Unsur
|
Ciri-ciri
|
1.
Alam Sekitar
|
Bunyi
|
Suka belajar tanpa bising atau dengan mendengar muzik.
|
Cahaya
|
Suka belajar di tempat yang cerah atau di tempat yang kurang cahaya.
|
|
Suhu
|
Suka belajar di tempat yang sejuk atau panas.
|
|
Pola
|
Suka belajar di tempat formal yang ada kerusi dan meja atau di tempat
tidak formal seperti berbaring atau duduk di atas lantai.
|
|
2.
Emosi
|
Motivasi
|
Boleh merangsang diri untuk belajar atau perlu dirangsang oleh guru.
|
Ketabahan
|
Boleh belajar dalam jangka masa yang pendek atau panjang.
|
|
Tanggung-
jawab |
Bertanggungjawab untuk belajar atau perlu bimbingan oleh guru.
|
|
Struktur
|
Suka belajar mengikut jadual waktu atau suka belajar sekiranya lebih
masa diberi untuk sesuatu mata pelajaran atau perkara.
|
|
3.
|
Sendiri
|
Suka belajar secara sendirian.
|
Sosiologi
|
Pasangan
|
Suka belajar secara pasangan.
|
Rakan
sebaya |
Suka belajar dengan rakan sebaya.
|
|
Pasukan
|
Suka belajar dalam pasukan.
|
|
Guru
|
Suka belajar dengan bimbingan guru
|
|
Pelbagai
cara |
Dapat belajar dengan mana-mana cara
yang tersebut di atas.
|
|
4.
Fizikal
|
Persepsi
|
Suka belajar dengan benda/perkara maujud atau abstrak atau melalui pengalaman.
|
Makan
|
Suka atau tidak suka makan dan minum semasa belajar.
|
|
Waktu
|
Suka belajar sesuatu mata pelajaran pada waktu yang sesuai atau pada
bila-bila masa.
|
|
Gerakan
|
Suka atau tidak suka bergerak semasa belajar.
|
|
5.
Psikologi
|
Global
atau Analitik |
Pelajar global suka belajar
secara menyeluruh; pelajar analitik suka belajar mengikut urutan dan membuat
analisis.
|
Otak Kiri
atau Otak Kanan |
Pelajar yang memproses maklumat menggunakan otak kiri suka belajar
bahagian-bahagian bahasa, dan membuat pengiraan dan analisis;
Pelajar yang memproses maklumat
menggunakan otak kanan suka belajar secara keseluruhan, membuat sintesis,
melukis, membuat gerakan dan mencipta sesuatu.
|
|
Impulsif
atau Reflektif |
Pelajar yang impulsif bertindak secara spontan manakala pelajar yang
reflektif berfikir sebelum bertindak.
|